søndag den 21. marts 2010

Québec!

Det er ikke sket det helt store på det sidste, udover at jeg netop har sendt de første visumpapirer tilbage til AFS. Det var nogle papirer til immigrationsmyndighederne i Québec, da de åbenbart har nogle papirer man skal udfylde udover papirerne hvis man 'bare' skal til Canada.

Så jeg besluttede mig til at skrive et indlæg om den stat jeg skal til!
Folk spørger mig altid om, hvorfor jeg dog valgte Canada, når jeg kunne tage til USA. 'Der er jo meeeega koldt i Canada', 'Jamen jeg vil gerne lære fransk' 'Hvorfor så ikke Frankrig?'. Ja hvorfor egentlig lige Canada og ikke Frankrig eller Schweitz? I starten ville jeg egentlig også gerne til Frankrig, men for det første skulle man have haft fransk i skolen (hvilket jeg ikke havde mulighed for) og for det andet virker skolesystemet i Frankrig ikke så hyggeligt ;-)
Jeg er utrolig glad for, at jeg valgte Québec. Det virker som en dejlig provins med en fantastisk natur og en kultur, der virker lidt som en blanding mellem Frankrig og USA. Skolen er mere 'amerikansk' end den franske, hvor man har mulighed for at vælge nogle forskellige, interessante fag, i stedet for de mange 'kedelige' fag, der er obligatoriske i Frankrig.

Så her kommer lige nogle facts:

Québec er den eneste provins i Canada, der ikke har engelsk som officielt sprog. Det blev en provins i 1867 som den første provins i Canada. Hovedstaden er Québec City, men den største by er Montréal, som også er den næststørste fransktalende by i verden - efter Paris. Der bor 7,8 millioner mennesker i Québec, heraf bor de 3,6 millioner i Montréal (hvor jeg så også kommer til at bo). Québec har et samlet areal på mere end 1,5 millioner kvadrakilometer og er dermed 35 gange så stort som Danmark. Det har derfor også et meget forskelligt klima. Nord på er der polærklima og der vokser ikke træer. Syd på har man (efter canadiske forhold) milde vintre og varme somre. Middeltemperaturen om sommeren in Montréal er 26 grader. Og mellem de to stæder har man lange vintre og korte, men varme somre. Der bor flest mennesker i den sydlige del, omkring St. Lawrence-floden.

Okay lidt kedeligt måske, men så til noget lidt sjovere. Québec producerer over 75% af al ahorn sirup i hele verden! Det var to fra Montréal som opfandt Trivial Pursuit. Og kendte musikere som Célin Dion og Leonard Cohen kommer oprindeligt fra Québec. Personligt kan jeg godt lide musikere som Coeur de Pirate og Amylie, der begge synger på fransk.

Okaaay det tror jeg var nok geek-facts for i dag! Til sidste kommer lige nogle smukke billeder af denne fantastiske provins:









Ingen kommentarer:

Send en kommentar