fredag den 24. december 2010

C'est Noël!

 Så er det altså i dag det er juleaften! Lidt for mærkeligt at tænke på. Jeg har slet ikke været i julestemning. Jeg tror det er lidt fordi den eneste måde man rigtig forbereder sig til jul, er ved at købe gaver. Heldigvis har min skønne mor fået sendt en masse julepynt, kalenderlys, opskriftsbøger og andet jule-tingel-tangel over til mig. Det hjælper da lidt på stemningen.

I starten af december fik juletræet op. Selvfølgelig et plastikjuletræ! Dog er min familie ikke SÅ amerikanske, at de sprayede med granduft - det kan men nemlig godt købe her! Og det blev pyntet med en masse fine ting, og så juletræslys i alle mulige farver. Her bruger man ikke stearinlys på træet, og hver gang jeg fortæller til folk, at det gør vi i Danmark, kigger de på mig, som om jeg er sindsyg. Jeg tror mest de er fordi her er juletræet en dekoration man har stående med lys i hele december - ikke noget der er en speciel betydning selve juleaften, som i Danmark.

Mange har spurgt mig, hvordan jul er i Canada. Til det må jeg være helt ærlig og svare, at jeg endnu ikke er 100 % sikker på, hvordan det forgår. Så ikke før i aften kan jeg svare sikker på det spørgsmål.
Men man har ikke på samme måde traditioner i løbet af december måned. Man bruger ikke tid sammen på at hygge med at spise æbleskiver eller bage brunekager, som man gør i Danmark. På den måde kan julen godt virker ret materialistisk fordi det egentlig for de fleste bare handler om gaverne den 24. og så alle lysdekorationerne. Fordi de er virkelig over det hele, det er som om den der med 1 ton mindre ikke er noget man går så meget op i her ;)
Men altså den 24. december starter man først ret sent. Jeg ved ikke i hvilken rækkefælge det forgår, men man spiser et kæmpemåltid julemad (som består af kalkun, kødtærte og tarteletter, efter hvad jeg har fået at vide) og får sine gaver sent på aftenen/natten. Nogle går også i kirke ved midnatstid. Generelt må jeg sige, at det ikke ser ud som om de går op i det på samme måde som i Danmark. Der er bare ikke samme stemning hele december måned i gennem, hverken i skolen, derhjemme eller andre steder.

Til gengæld må jeg sige, at på ét punkt er de altså lidt klogere her end i Danmark - butikkerne pakker ikke gaver ind! Hvilket betyder at alt bare går hurtigere i december måned. For eksempel var jeg i Montréal på Rue Ste Catherine (Montréal's shoppinggade nummer 1!) om eftermiddagen den sidste lørdag inden jul, og der var ikke proppet på samme måde som der er i Kolding Storcenter inden jul. Det var virkelig en befrielse fordi jeg havde frygtet at man ville stå i kø i 700 år, men sådan gik det slet ikke!

Ellers havde jeg for nogle weekender siden besøg af danskerne i området. Det var rigtig hyggeligt, vi bagte småkager og lavede pakkeleg. Rigtig dejligt at tale dansk og grine over de underligste ting og sige "Det sagde hun ogs' i går" (den joke er der virkelig INGEN her der forstår!). Ja alt i alt var det sgu skønt at være lidt dansk igen og få snakket alle mulige ting igennem.

Sidste fredag var der Celebration de Noël på min skole. Det foregår i skolens kapel i frikvarteret og er faktisk frivilligt, men de fleste går der hen. Det var ret anderledes - det var 4e Secondaire der stod for det hele. De fortalte julehistorier, sang gospel (Nous sommes le monde, Glory hallelujah etc.), og opførte små rollespil, om alt fra Maria og Jesus barnet til nytidens teenager der kunne ville have iPhone til jul. På bænkene lå der små julekort, som vi alle skrev under på. Det var til folk rundt om i verden, som er i fængsel på grund af deres meninger eller kamp for menneskerettighederne. Mit kort var til nogen i Kina.

I lørdags var jeg til frisøren i Montréal. Jeg var ikke blevet klippet siden jeg kom til Canada, så det var virkelig på høje tid! Bagefter mødtes jeg med mine veninder i centrum af Montréal, hvor vi shoppede og købe julegaver og alt sådan noget. Det var virkelig hyggeligt. 

Onsdag var det så endelig sidste dag i skolen. Og vi måtte have rigtigt tøj på!! (Dog ikke blå jeans :p). Alle var vildt fint klædt på, og havde virkelig gjort noget ud af det. Vi mødte på skolen klokken 11, og spiste sammen. I de mindre klasser kommer alle med mad, men i 5e Secondaire er det lærerne der står for maden. Det var ikke særligt, så mig og nogle af mine veninder endte med at finde rundt i de mindre klasser og spise hvad de nu havde tilbage af lækre ting og sager.
Da alle var færdige med at spise var der Spectacle de Noël. Det var en masse elever fra skolen, der i november gik til audition for at være med i showet. Folk stillede op med alt muligt fra dans, til klassisk klaver til heavy metal rock. Men det var vildt og alle var rigtig gode. Skolen har en stor sal til koncerter og den slags, så der var en masse fedt lys og sådan. Det slog alligevel Musik i Skoven på Friskolen ;)
Da skolen var forbi tog mine veninder og jeg hjem til en for at holde noget julehygge. Vi byttede blandt andet gaver med hinanden. Det var rigtig hyggeligt, og jeg er virkelig fået mig nogle rigtig gode veninder her.

Til sidst vil jeg bare ønske jer alle sammen en rigtig glædelig jul og et godt nytår! <3 Vi tager til Chicoutimi i morgen, så jeg kommer ikke på internettet igen før den 29. december.

Og så lige nogle billeder fra december i Québec:


Vores plastikjuletræ ved at blive sat op!

Anne og Esben i køkkenet!

Så fik man lige lavet småkager og pebernødder!

Ste Catherine by night. 'Kuglerne' er en del af en udstilling denne vinter.

Marie og jeg, der gemmer os lidt på trappen op til klokkerne i kapellet
 efter at have nakket noget mad hos 3e secondaire.

Mine veninder på vej hjem til Jade for at give gaver og hygge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar