fredag den 17. september 2010

Il pleut et il fait froid!!!


I må undskylde at jeg er så dårlig til at få opdateret min blog – det skal jeg nok arbejde på ;)
Jeg har nu været her i næsten 4 uger og jeg elsker det! Jeg har startet en hverdag her. Det er faktisk rart at have en ’hverdag’ igen efter 1 måneds læseferie og 2 måneders sommerferie.
Jeg er rigtig, rigtig glad for min skole. Folk er super søde og selvom tingene er mere ’gammeldags’ og lærerne meget mere strikse end i Danmark (i hvert fald end på Kolding Friskole), er jeg rigtig glad for at gå i skole. Jeg laver ikke så meget i timerne og de eneste lektier jeg rigtig laver er mine engelsk og matematiklektier (men har også næsten en times matematik for hver dag!). Matematik er rigtig svært her. I Danmark var jeg god til matematik, men her lærer de ting, som jeg aldrig har set eller hørt om før. Og så hjælper det ikke, at alle forklaringerne foregår på et sprog jeg ikke forstår, så jeg har kun eksemplerne fra tavlen som hjælp. Men det er okay. Om ikke andet kommer jeg hjem til Danmark og er super hardcore til matematik ;)

I tirsdags var der elevrådvalg på skolen. Og det er altså ikke noget med, at man i klassens time lige stemmer om hvem der skal være repræsentanter! Nej, på min skole fører man valgkamp!! Med store plakater over det hele, partidebat i frokostpausen (der var i år 4 partier på skolen), uddeling af klistermærker, kandidaterne gik rundt i t-shirt de selv havde lavet til partiet. Det var stort, rigtig stort!! Det hele sluttede med et kæmpe show dagen inden valget, hvor hver parti havde lavet en video og lavede et show med dans, musik og valgløfter. Det var helt vildt!

Det eneste minus er stadigvæk at jeg skal op 6.40 om morgenen! Det er IKKE sjovt. Og slet ikke når det er blevet rigtig efterår her. Lige nu skinner solen faktisk så det er en flot efterårsdag, men de andre dage har det bare regnet og været omkring 15 grader. Det er ikke helt til at fatte, at for bare 2 uger siden dehydrerede jeg i min matematiktime pga. varmen. Endnu en ting jeg elsker ved min skole – vi har en sygeplejerske på skolen! Da jeg fik det dårligt midt i timen gik jeg, med en fra min klasse, ned til sygeplejersken som stillede 500 spørgsmål for at finde ud af, hvorfor jeg havde det dårligt (Startede det før eller efter du spiste? Har du et køleelement i den frokosttaske? Hvor meget har du drukket i dag? Vil du have en pille? Etc.). Det er faktisk rigtig rart at kunne få ’stillet en diagnose’ på den måde. Men altså det gik fint, og jeg tog hjem og sov.

Jeg har også været i Montréal, som er en super fed by! Jeg var i Le Plateau, som er et rigtig hyggeligt kvarter i nærheden af Mont-Royal, som er et bjerg midt inde i byen. Montréal er rigtig fed, fordi det er en god blanding af en gammel storby, en ny, nordamerikansk storby, og med en masse forskellige kulturer samlet. Hvis nogen af jer nogensinde skulle komme forbi Canada er Montréal i hvert fald et must-see!

Det var også i Montréal jeg smagte poutine for første gang. Poutine er en særlig ret fra Québec. Det er pommes fritter med smeltet ost og en mærkelig sovs ovenpå. Det smager faktisk rigtig godt!!
Ellers sker der ikke så meget her. Det er ret hurtigt blevet hverdag, hvilket er både godt og skidt. Jeg skal til audition til musicalen i næste uge, så det håber jeg på, går godt. (er desværre blevet super forkølet L). Ellers regner jeg med at melde mig til jazzbandet og måske noget frivilligt arbejde gennem den ’kirkelige’ del af skolen. Jeg er sammen med folk fra min skole og de andre udvekslingsstudenter i weekenderne, hvilket er super hyggeligt. På hverdagene laver jeg ikke så meget, men har også en del lektier og er generelt bare træt det meste af ugen.
På søndag skal vi ud og plukke æbler, hvilket er noget de gør meget ud af her. Det glæder jeg mig rigtig meget til!

Håber I har det godt, og lover der ikke går så længe inden jeg opdaterer igen!
(og så lige et par billeder!)
Mig i den smukke Sacré Coeur uniform!
På shopping i Montréal!


Élo og jeg på en af de mange trapper i Montréal (Le plateau)
Poutine!!
 Udsigt fra Mont-Royal
Valgkamp på min skole!

For flere billeder tilføj mig på facebook: http://www.facebook.com/album.php?aid=2068718&id=1027055199&saved#!/julie.damborg

3 kommentarer:

  1. Ugh, jeg har præcis det samme problem med matematikken! Føler at jeg intet har lært i folkeskolen, når jeg sidder og stirrer på alle numrene på tavlen herovre :S I det mindste kan jeg forstå lærerens forklaringer..
    Montreal ser ud til at være en virkelig smuk by! Og jeg elsker navnet på din skole, det minder mig om Paris ♥
    Forresten, så er fransklæreren på min high school fra Quebec! Synes bare lige jeg ville nævne det, haha ;) Jeg tog også tysk i folkeskolen (vi var ikke nok til en fransklasse, desværre), men tager fransk på min high school her i Las Vegas nu :)

    SvarSlet
  2. Skønt at høre fra dig!!! - Savner dig ikke som sådan, men får lige et sug i maven, når jeg hører om alle de spændende ting du har gang i og ser de skønne billeder!!!
    Jeg ved vi MÅ se Montreal sammen!!!
    Det ser ud til at du hygger dig og det er vigtigst - og du klarer sørme nok matematikken... det er så nok også første gang du må arbejde lidt med det ;o) Glæder mig til at skype på søndag... ;o)

    SvarSlet
  3. Sofie: Ja matematik er crazy! Og her kan jeg ikke vælge niveau eller noget :( Men vi er nu gået over til geometri, hvilket er noget lettere end syge ligninger koordinatsystemer!
    Sacré-Coeur er faktisk en katolsk munkeorden som driver skoler mange steder i verden (sacred heart), så det er derfor den hedder det :)
    Hvor fedt med en lærer fra Québec! Men altså de har den mærkeligste accent, og tit lyder det slet ikke som fransk!

    Mor: Jeg savner da jer derhjemme :) Men er også super glad for at være her! Men altså fik 16 point ud af 30 i min matematikprøve... Ups ;) Men forhåbentlig gik det bedre i de andre prøver (ja vi har haft 3 prøver i matematik inden for den sidste uge..)

    SvarSlet